ENEBAKK AVIS FOR 15 ÅR SIDEN

Publisert av Tor Henry Kristoffersen den 26.01.18. Oppdatert 30.09.23.

ENEBAKK AVIS FOR 15 ÅR SIDEN Enebakk Avis for 15 år siden: Torsdag 6. februar.

De siste helgene har flere personer fra Lions club stått på for å pusse opp stuene i den gamle doktorboligen på Kopås.  Oppussingen, som er et samarbeid mellom Lions, Vikskroken sanitetsforening og Ytre Enebakk sanitetsforening, gir nå brukerne av huset triveligere omgivelser. Bruken det var beboere og ansatte i de tre omsorgsboligene i Sløssåsveien, Nylendeveien og Gaupeveien i Ytre som fikk overta bruken og driften av den gamle doktorboligen til ulike aktiviteter.

– Vi er veldig takknemlige for å kunne disponere dette stedet, forteller Berit O’Donnell som jobber i Nylendeveien.  Huset blir i hovedsak brukt til aktiviteter på dagtid. To av rommene blir også brukt av voksenopplæringen til skole. Felles bruk av huset gjør at det blir mer kontakt mellom beboere og ansatte i de tre omsorgsboligene. Noen av de ansatte har kompetanse som trengs i hverdagen med diverse aktiviteter.

– Denne kompetansen får vi utnyttet bedre når vi samarbeider, sier Berit.  Maling pågår det lukter maling i den gamle doktorboligen når Enebakk Avis stikker innom. Møbler står spredt på gulvene, godt tildekket av plast. Karene fra Lions svinger pensler og ruller som om de ikke har gjort annet.

– Vi stiller opp og hjelper til der vi kan, sier Dag Petrus Oppegård, president i Lions, Enebakk.  De flotte rutete vinduene, tak og lister får sine strøk med hvitt. Veggene får friskere farger enn før. Den ene stua er gitt en varm lys gul farge, mens den andre fortsatt bare er flekket og klargjort. I malingsspannet som skal brukes her kan ses en lys grønn farge, som nok vil passe godt i det gamle sjarmerende huset bygget rundt 1920.

Samarbeid

Det er ikke første gang de tre foreningene samarbeider, det har de gjort gjennom mange år. Tidligere har sanitetsforeningene skaffet til veie en del utstyr til den gamle doktorboligen.

– Nå har vi fått tak i forskjellige bilder og rammet de inn, for å pynte opp på veggene. Det blir mer hjemmekoselig da, sier Magda Sandbæk, leder i Ytre Enebakk Sanitetsforening.  Full musikk når Enebakk Avis tar turen innom for å hilse på brukerne av huset, står en kassettspiller på full guffe med Sølvguttene og «Deilig er jorden».  Det er tydelig at dette er favorittmusikken til Arvid Halvorsen. Han stråler som ei sol og synger med, der han sitter blant kaoset av bord og stoler, og klipper til nytt cover til kassettholderen. Arvid er den som i sin tid fant på navnet Solgården, fordi Doktorboligen var vrient å si.

Takknemlig

– Grunnen til at det nå pusses opp er at det rett og slett var trist her, så oppussing av stuene var nødvendig og vi tror det blir bra for oss alle. Jobben med oppussingen er det Lions som har tatt på seg, noe vi er svært takknemlige for, sier Berit O’Donnell.  En kveld i måneden samarbeider sanitetsforeningene i Ytre om å arrangere hyggekvelder for beboerne i omsorgsboligene.

– Vi tar av oss hatten for saniteten, de har vært helt suverene i sitt engasjement og hjulpet oss masse, sier Reidun Hvidsten og Berit O’Donnell.

Større utnyttelse

Formålet er å få til ennå større utnyttelse av huset, blant annet å lage et rom for sansestimulering i annen etasje, men også etter hvert noe mer aktivitet på kveldstid.  Men fortsatt gjenstår mye arbeid, flere rom burde vært pusset opp og parkettgulvene burde vært slipt og lakket.