Kransebinding 2017

Publisert av Tor Henry Kristoffersen den 11.11.17. Oppdatert 05.12.17.

Erfarne Lions Club-hender pyntet 150 julekranser, og i desember ringer det på ei dør nær deg.

Enebakk avis 9 nov. 2017 bjørn Mikkelsen

Like sikkert som julekvelden på kjerringa, lager Lions Club Enebakk julekranser. Sist torsdag var 17 karer samlet i prestegårdslåven i Kirkebygda

da 150 kranser skulle klargjøres.  Det var for omtrent 30. gang, fortalte Magnar Nordli, president i Lions Club Enebakk.

50 år i mai

– Klubben begynte med blomstersalg på 70-tallet, kranser kom litt senere. Klubben blir forresten 50 år i mai 2018, kan Nordli fortelle.

Kransene bindes ferdige nå, blomstene kommer naturlig nok litt senere, og rundt 10. desember starter salget.

– Dette er hovedinntektskilden vår. Inntekten går til holdningsskapende arbeid blant ungdom, sier Nordli.

Mange har vært med mange ganger før, noen helt fra begynnelsen.

– Vi begynte med dette før det var noen blomsterbutikker i Enebakk, sier en av veteranene, Åsmund Jahr.

– Men ett år var det noen kranser igjen, og en blomsterbutikk på Flateby kjøpte deler av restlageret.

– Vi begynte med blomstersalg i 1969. I starten gikk vi rundt og tok bestillinger på forhånd, legger Stein Lysaker til om det.

Nisjer

– Det er tradisjon at distriktsguvernøren (DG) tar en tur innom, ja det er nesten påkrevet! spøker Trond Andersen

Og Svein Lie er på plass, han er «DG» for distrikt Akershus og Østfold, og vi spurte om julekransbinding var vanlig blant andre lokale klubber?

– Dette er litt spesielt for Enebakk. Klubbene har det med å finne sin nisje når det gjelder sånne aktiviteter, sier Lie.

Bygge barn

Enebakk Lions' nisje er altså blomst- og kransesalg til jul, som de gjerne og stolte snakker om. Klubben har en uskreven regel å ta hensyn til når

budsjettet settes opp - en rettesnor mer enn et absolutt krav.

– Vi sier at halvparten av inntektene skal gå til lokale tiltak, 1/4 til nasjonale, og den siste 1/4 som til internasjonale formål, forklarer Åsmund Jahr.

– Vi investerer pengene i blant annet «Mitt valg», som er et pedagogisk tilbud og et holdningsskapende program til barnehager og skoler, som vi er kjempestolte av.

Et av Lions' mottoer og mål er at det er lettere å bygge barn enn å reparere voksne, forteller Tond Andersen engasjert.  Grunnlag for å hjelpe

De skulle pynte 150 kranser denne dagen. Premien var nykokt ertesuppe på klubbhuset. Kransene skal selges over hele Enebakk.

Prisen blir 120-130 kroner, de vil ligge omtrent på butikkpris, forteller karene.

– Vi bruker de samme rodelistene som vi bruker til TV-aksjonen, sier Andersen.

– Få med at vi står på julemarkedet her i Kirkebygda 2. desember, hører vi fra Tor Kristoffersen.

– Jeg synes det er en imponerende innsats disse gutta legger fram, og dette har de jo holdt på med i over 30 år. Dette her er grunnlaget for å hjelpe andre,

så løp og kjøp! oppfordrer guvernør Lie.

Alle inntekter går uavkortet til tiltakene de er rettet mot.

– Hvis du ønsker å bidra til gode formål i lokalsamfunnet er det bare å melde seg inn i Lions! avslutter Svein Lie.